Københavns Erhvervsakademi

en
Tidligere årgange

PBA i Smykker, teknologi og business

Studieordningens rammer

Bekendtgørelse af lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser.

Bekendtgørelse af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (LEP-loven).

Bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (adgangsbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (karakterbekendtgørelsen).

Bekendtgørelse om tekniske og merkantile erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (dog ikke for optometristuddannelsen).

Bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (kun optometristuddannelsen)

  • Uddannelsens formål, længde og niveau

    Formål og erhvervssigte:  Formålet med uddannelsen til professionsbachelor i smykker, teknologi og business er at kvalificere den uddannede til på et teoretisk og metodisk grundlag selvstændigt at kunne tilrettelægge, lede og udføre komplekse processer, der leder frem til innovative og kreative løsningsforslag inden for smykker.

    Normering:  Uddannelsen er normeret til 210 ECTS-point, der omfatter:

    1) Uddannelseselementer med et samlet omfang på 165 ECTS-point, der tilrettelægges inden for uddannelsens faglige områder.

    2) Praktik med et samlet omfang på 30 ECTS-point.

    3) Bachelorprojekt på 15 ECTS-point.

    Uddannelsen er indplaceret på niveau 6 i kvalifikationsrammen for videregående uddannelser.

Fagområder

Uddannelseselementerne tilrettelægges inden for følgende fagområder, der samlet set omfatter 165 ECTS-point, og som er indbyrdes vægtet i forholdet 1:1:1.

1) Smykker: Fagområdet indeholder form og æstetik, designteori, designforståelse, designetik, designproces i en innovativ kontekst, herunder smykkets kunst- og stilhistorie, trendspotting og materialeforståelse.

2) Teknologi: Fagområdet indeholder udviklingen i teknologi, fra traditionelt fag til nutidens teknologi i en innovativ kontekst, med inddragelse af relevante teknikker og digitale teknologier, herunder materialekendskab og produktion.

3) Business: Fagområdet indeholder forståelse af smykker i en kommerciel og innovativ kontekst, herunder markeds- og brancheanalyser, livsstils - og forbrugeradfærd, markedsforståelse og værdikæde samt kommunikationsteori og -metoder.

  • Uddannelsens læringsmål

    Mål for læringsudbyttet omfatter den viden, de færdigheder og kompetencer, som en professionsbachelor i smykker, teknologi og business skal opnå i uddannelsen.

    Viden

    Den uddannede har:

    • udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over nationale og globale markeder samt spotte tendenser.
    • udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over smykkets og design- og stilhistorie samt samfundsstrukturer, kulturelle og subkulturelle fællesskaber, diskurser og semiotiske betydninger.
    • udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over det omgivende samfunds indflydelse på udformningen af et produkt i nutidigt og historisk perspektiv.
    • udviklingsbaseret viden om centrale begreber samt kan reflektere over anvendt teori og metode inden for markedskommunikation, herunder brand equity, branding og identitets betydning for det oplevede produkt/koncept og konkurrenceevne.
    • udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over professionens praksis og anvendt teori og metode samt kan reflektere over brugen af materialer og teknikker inden for professionen.
    • udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over professionens praksis til at identificere og kombinere lav- og højteknologisk produktion.

     

    Færdigheder

    Den uddannede kan:

    • anvende og mestre metoder, redskaber og begreber inden for fagområderne, der knytter sig til professionen.
    • anvende og mestre metoder og redskaber inden for redskabsanvendelse og materialeanvendelse i forhold til smykkeproduktion på en innovativ måde.
    • anvende og mestre metoder og redskaber inden for kommunikation i relation til at kunne formidle praksisnære problemstillinger samt argumentationsteori.
    • anvende og mestre professionens arbejdsmetoder, strukturere designprocesser og vælge relevante metoder inden for professionen samt vurdere, begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forbindelse med produktets forretningsmæssige og økonomiske kontekst.
    • anvende og mestre metoder i forhold til markedsresearch og analyse med differentiering som formål, samt anvende viden om kommunikation og præsentation til formidling af problemstillinger, løsningsmodeller og produkter til samarbejdspartnere og brugere.
    • gennem forståelse for samfundsstrukturer, kulturelle og subkulturelle fællesskaber, diskurser og semiotiske betydninger vælge, begrunde og formidle kommercielle løsningsforslag.
    • planlægge produktionsprocessen ud fra et etisk og bæredygtigt perspektiv, udarbejde en forretningsmodel indeholdende områder såsom patent, mønsterbeskyttelse, royalties og jura, vurdere og begrunde valg af relevante løsningsmodeller for et salgsforløb samt udvikle salgsmaterialer, herunder beskrive virksomhedens supply chain management og kvalitetssikring.
    • anvende og mestre digitale metoder og redskaber i forhold materialekendskab og materialeforståelse med henblik på en innovativ smykkeproduktion.
    • anvende og mestre digitale metoder og redskaber i forhold til produktudvikling og kommunikation på en innovativ måde.

     

    Kompetencer

    Den uddannede kan:

    • håndtere idégenerering som et udviklingsredskab i forhold til komplekse problemstillinger i professionens praksis samt håndtere designmetode i komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og arbejdssammenhænge med afsæt i brugerinvolvering.
    • vurdere og håndtere produktion af smykker ud fra materiale- og funktionsmæssige problemstillinger og krav til smykkets udtryk i relation til markedet, individuelt samt i faglige og tværfaglige samarbejder.
    • håndtere komplekse problemstillinger inden for forbrugeradfærd og forbrugertrends på baggrund af livsstil og differentiering, selvstændigt udvælge og anvende relevante segmenteringsmetoder og vedligeholde og håndtere en konkurrencedygtig og troværdig brandidentitet for det enkelte smykke og koncept samt brand management.
    • inden for planlægning af arbejdsprocesser selvstændigt håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver i arbejdssammenhænge.
    • på baggrund af viden om arbejde med form og æstetik selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt professionelt samarbejde samt påtage sig ansvar inden for rammere af en professionsfaglig etik.
    • ud fra viden om teori og metode inden for professionen identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdighed og kompetence.
    • håndtere produktudviklingsprocessens enkelte faser samt opfølgning betragtet ud fra et ressourcemæssigt perspektiv og fasernes indbyrdes afhængighedsforhold samt omsætte komplekse idéer til konkrete, målrettede og konkurrencedygtige smykker og koncepter.
    • observere kunders latente behov samt afkode og kode koncepter, produkter og markedsføring som udgangspunkt for en målrettet timing og introduktion til markedet, samt udvikling og styring af salgskoncepter, kundepleje og loyalitetsprogrammer.
    • selvstændigt håndtere networking samt faglige og tværfaglige samarbejder til at udvikle innovative produkter og koncepter.
    • selvstændigt håndtere faglige og tværfaglige samarbejder og udnytte relevante netværk i forbindelse med field research og problemløsning og afklare personlig og faglig kompetence samt individuel brand identitet i forhold til smykker og smykkekoncepter.
  • Optagelse på uddannelsen

    Optagelse på uddannelsen sker i henhold til reglerne i adgangsbekendtgørelsen.

    Der henvises til Kea.dk for nærmere bestemmelser om optagelse på Top Up uddannelser.

Oversigt over uddannelsen

  • Læringsmålene for praktikken og praktikkens længde

    (30 ECTS)

    Formålet med praktikforløbet er at forene studiets teori og metode med den praksis, som udøves i en    virksomhed. Praktikforløbet skal kvalificere den studerende til at analysere, vurdere, planlægge og gennemføre projekter med udgangspunkt i praksisnære problemstillinger.

    Læringsmål for praktikken på uddannelsen

    Viden

    Den studerende har:

    • viden om erhvervets og fagområdernes praksis og anvendte teorier og metoder og kan reflektere over deres anvendelsesmuligheder i praktikvirksomhedens praksis.
    • viden om de indbyrdes professionelle sammenhæng mellem fagområderne i relation til praktikvirksomhedens kontekst og dens markeder.

    Færdigheder

    Den studerende kan:

    • anvende et eller flere af fagområders metoder og redskaber samt anvende færdigheder, der knytter sig til opgaveløsning i praktikvirksomheden.
    • researche og identificere relevant viden i forbindelse med opgaveløsning i praktikvirksomheden.
    • vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til virksomheden og brugere.

    Kompetencer

    Den studerende kan:

    • håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver i relation til konkrete problemstillinger i praktikvirksomheden.
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en innovativ og professionel tilgang.
    • identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forhold til opgaver i praktikvirksomheden.
    • analysere og diskutere en foreslået løsning og dens værdiskabelse i direkte relation til praktikvirksomheden eller en forretningsidé.

     

    Regler for praktikkens gennemførelse

    Praktikken er et obligatorisk uddannelseselement, og aktiv deltagelse er en forudsætning for at bestå praktikken.

    Praktikken er placeret på 3. studieår og strækker sig over 20 sammenhængende uger, inklusive opgaveskrivning og prøve.

    Arbejdstiden skal være 37 timer/uge. Praktikken skal være ulønnet.

    Kan du af dokumenterede helbredsmæssige årsager ikke være i praktik i 37 timer om ugen, kan du søge om dispensation til at være i praktik færre timer om dagen i en længere periode, så dit praktikforløb stadig har et omfang på 30 ECTS-point.

    På KEA er følgende praktikformer mulige:

    • Arbejdspladspraktik i Danmark eller i udlandet
    • Iværksætterpraktik i egen virksomhed

    Inden praktikstart skal du udfylde og indsende KEA’s praktikkontrakt, og arbejdsindholdet skal godkendes som studierelevant af KEA. Praktikken er et læringsforløb med tilhørende vejledning, refleksion og evaluering.

    Ved arbejdspladspraktik skal der være en person ansat i praktikvirksomheden, som kan give dig relevant faglig sparring. Ved iværksætterpraktik i egen virksomhed, skal du selv finde en relevant, ekstern kontaktperson, der kan fungere som mentor. Studerende, som har valgt iværksætterpraktik i egen virksomhed, kan ikke tage studerende fra KEA i arbejdspladspraktik.

    Som studerende skal du selv tage initiativ til at kontakte potentielle praktikvirksomheder for at indgå en praktikaftale, inden praktikperioden starter, men KEA støtter dig i praktiksøgningsprocessen. Alle studerende får tildelt en praktikvejleder, som er en underviser fra uddannelsen, der kan hjælpe dig med fagspecifikke spørgsmål omkring praktikken.

    KEA har en praktikkoordinator, der kan hjælpe dig med praktiske spørgsmål omkring praktikken. KEA formidler praktikmuligheder på WWW.JOBPORTAL.KEA.DK og på karrieremesser. Du kan tilmelde dig KEA’s mentorordning. KEA’s mentorer er KEA alumner i job, og de kan guide dig i forhold til din praktiksøgning.

    Du kan finde uddybende information om praktik og praktiksøgning på https://mit.kea.dk/praktik

    Praktikken afsluttes med en skriftlig prøve, der bedømmes med intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.

  • Regler for praktikkens gennemførsel

    Reglerne i dette afsnit gælder ikke for professionsbacheloruddannelsen i optometri. I stedet henvises til afsnittet i studieordningen for optometristuddannelsen om læringsmålene for praktikken og praktikkens længde.

    Praktikken er et obligatorisk uddannelseselement, og aktiv deltagelse er en forudsætning for at bestå praktikken. Nedenstående regler skal overholdes, hvis KEA skal vurdere, at praktikken er gennemført, jf. bekendtgørelse om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser, § 5, stk. 2.

    Praktikkens længde er fastsat ovenfor.

    Arbejdstiden skal være 37 timer/uge. Praktikken skal være ulønnet.

    Kan du af dokumenterede helbredsmæssige årsager ikke være i praktik i 37 timer om ugen, kan du søge om dispensation til at være i praktik færre timer om dagen i en længere periode, så dit praktikforløb stadig har det fastsatte antal ECTS point.

    Du skal være mødt i praktikvirksomheden mindst 80 % af tiden, du er i praktik.

    På KEA er følgende praktikformer mulige:

    • Arbejdspladspraktik i Danmark eller i udlandet
    • Iværksætterpraktik i egen virksomhed

    Ved arbejdspladspraktik, skal den studerende have været fysisk til stede i virksomheden. Har praktikvirksomheden en politik om, at ansatte har mulighed for at arbejde hjemmefra, vil praktikanten også kunne gøre det – dog maksimalt to dage om ugen.

    Den studerende skal have deltaget i studierelevante arbejdsopgaver og indgået i et relevant fagligt miljø.

    Inden praktikstart skal du udfylde og indsende KEAs praktikkontrakt, og arbejdsindholdet skal godkendes som studierelevant af KEA.

    Praktikken er et læringsforløb med tilhørende vejledning, refleksion og evaluering.

    Ved arbejdspladspraktik skal der være en person ansat i praktikvirksomheden, som kan give dig relevant faglig sparring.

    Ved iværksætterpraktik i egen virksomhed, skal du selv finde en relevant, ekstern kontaktperson, der kan fungere som mentor.

    Studerende, som har valgt iværksætterpraktik i egen virksomhed, kan ikke tage studerende fra KEA i arbejdspladspraktik.

    Som studerende skal du selv tage intiativ til at kontakte potentielle praktikvirksomheder for at indgå en praktikaftale inden praktikperioden starter, men KEA støtter dig i praktiksøgningsprocessen.

    • Alle studerende får tildelt en praktikvejleder, som er en underviser fra uddannelsen, der kan hjælpe dig med fagspecifikke spørgsmål omkring praktikken
    • KEA har en praktikkoordinator, der kan hjælpe dig med praktiske spørgsmål omkring praktikken
    • KEA formidler praktikmuligheder på www.jobportal.kea.dk og på karrieremesser
    • Du kan tilmelde dig KEAs mentorordning. KEAs mentorer er KEA alumner i job, og de kan guide dig i forhold til din praktiksøgning
    • Du kan finde uddybende information om praktik og praktiksøgning på mit.kea.dk/praktik

    Praktikken afsluttes med en prøve, der bedømmes efter 7-trinsskalaen.

  • Undervisnings- og arbejdsformer

    Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som PBA i smykker, teknologi og business og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.

    Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger.

    På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.

    Undervisningens omfang tager udgangspunkt i, at det er et fuldtidsstudie. Det er vigtigt, at den enkelte studerende er aktiv under studiet og tager et medansvar for kontinuerligt at opnå læring.

    Når der ikke er skemalagt undervisning, forventes det, at den studerende forbereder sig. Forberedelse er den tid, hvor du selv eller sammen med en studiegruppe forbereder dig til faget/uddannelsen. Det kan f.eks. være ved at læse noter fra undervisningen, se video-optaget undervisning, læse pensum, lave gruppearbejde, lave projektarbejde, arbejde på et af KEA’s værksteder, søge information, indsamle empiri, portfolio-arbejde, opgaveløsning, øvelser, gå til konferencer eller udstillinger m.m.

    Uddannelsen tilrettelægges med varierende undervisningsformer, der tilgodeser den studerendes læring og motivation.

    Undervisningssproget på uddannelsen er primært dansk. Den anvendte litteratur på uddannelsen er primært på dansk, men der vil undervejs i uddannelsen forekomme tekster og materialer på andre sprog end dansk - primært engelsk. Det forventes, at den studerende kan tilegne sig den viden, der er behov for uden, at KEA skal afsætte ekstra ressourcer til hjælp for den studerende.

Internationalisering

Det er muligt at tage en del af uddannelsen i udlandet. 

Praktikopholdet kan også gennemføres i udlandet som international praktik.

Det er muligt for den studerende at gennemføre 4. eller 6. semester i udlandet.

KEA skal forhåndsgodkende uddannelsesinstitutionen og det faglige indhold i det søgte uddannelsesforløb, inden den studerende kan få merit.

Der er ikke lavet aftaler med udenlandske uddannelsesinstitutioner om joint degree eller double degree.

  • Obligatorisk eksamenstilmelding

    Påbegyndelse af et semester er samtidig tilmelding til de tilhørende prøver. Det er ikke muligt at afmelde sig prøver på uddannelsen, jf. eksamensbekendtgørelsen, § 6, stk. 3.

Prøver på uddannelsen

1 Semester
2 Semester
3 Semester
4 Semester
5 Semester

Praktik eksamen

Praktik
30 ECTS Kombineret skriftlig og mundtlig eksamen, projekteksamen
6 Semester
7 Semester
210 ECTS
fordelt på prøverne

  • Eksamensforudsætninger

    Eksamensforudsætninger - afleveringer, deltagelsespligt m.v.

    For at kunne deltage i en eksamen kan der være visse forudsætninger, der skal være opfyldt.
    En forudsætning kan være flere forskellige ting fx aflevering af en opgave, en præsentation, deltagelse i undervisning m.m.

    Manglende opfyldelse af en eksamensforudsætning betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamenen og at der er brugt et eksamensforsøg.

    Det skal fremgå af fagkataloget for hvert fag eller studieordningen, hvilke forudsætninger der er for det pågældende fag eller eksamen.

  • Førsteårsprøven

    Førsteårsprøven består af den eller de prøver, der skal bestås på første og andet semester på uddannelsen. Førsteårsprøven skal være bestået inden udgangen af første studieår efter studiestart for, at den studerende kan fortsætte uddannelsen.

  • Afsluttende projekt

    (15 ECTS-point)

    Professionsbachelorprojektet består af en skriftlig bacheloropgave samt et eller flere produkter, der forsvares ved en mundtlig prøve.

    Bachelorprøven skal, sammen med uddannelsens øvrige prøver vise, at uddannelsens mål for læringsudbytte (slutmål) er opnået. 

    Professionsbachelorprojektets formål er at give den studerende lejlighed til på en selvstændig måde at udføre et projektarbejde omfattende eksperimentel, empirisk, teoretisk og praktisk behandling af en konkret problemstilling inden for områderne i uddannelsen. Projektet skal demonstrere selvstændig kritisk refleksion inden for det godkendt emne og skal dokumenteres i en bacheloropgave og i et eller flere produkter.

    Professionsbachelorprojektet afslutter uddannelsen på sidste semester, når alle forudgående prøver er bestået.

    I den samlede bedømmelse af et professionsbachelorprojekt indgår den studerendes formulerings- og staveevner. Det faglige indhold vægter tungest, mens formuleringsevner indgår i vurderingen med en mindre, men dog betydende vægt, mens staveevner kun indgår med ringe vægt.

    Der kan ses bort fra formulerings- og staveevne, hvis den studerende kan dokumentere en relevant specifik funktionsnedsættelse.

  • Særlige prøvevilkår

    KEA tilbyder – efter ansøgning - særlige prøvevilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til studerende med tilsvarende vanskeligheder samt til studerende med et andet modersmål end dansk, når det vurderes, at dette er nødvendigt for at ligestille disse studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau. Ansøgning indgives senest 4 uger inden prøven.

    Ansøgningen skal ledsages af en lægeattest, udtalelse fra fx tale-, høre-, ordblinde eller blindeinstitut eller anden dokumentation for helbredsmæssige forhold eller relevant specifik funktionsnedsættelse.

  • Syge- og omprøver

    Sygeprøve

    En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller anden uforudseelig grund, får mulighed for at aflægge (syge)prøve snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, får den studerende mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.  Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår (syge)prøven afvikles. Dette vil fremgå af KEAs eksamenssystem.

    Hvis en studerende på grund af akut sygdom ikke kan deltage i en prøve eller aflevere sin opgave, skal den studerende straks og inden kl. 16 på dagen for prøven/afleveringsdagen, melde sig syg ved at udfylde en sygemeldingsblanket i KEAs blanketsystem. KEA skal derudover modtage en lægeerklæring som dokumentation for akut sygdom seneste fem hverdage efter prøvens afholdelse/afleveringsfristen for opgaven.

    En studerende der bliver akut syg under en prøves afvikling, skal også dokumentere, at vedkommende har været syg den pågældende dag. KEA skal have modtaget lægeerklæring seneste fem hverdage efter prøvens afholdelse/afleveringsfristen for opgaven.

    Ved længerevarende sygdom skal den studerende også have meddelt dette til KEA inden kl. 16 på dagen for prøven/afleveringsdagen. Dette gøres ligeledes i KEAs blanketsystem. Længerevarende sygdom skal også dokumenteres ved en lægeerklæring. KEA skal have modtaget lægeerklæring for længerevarende sygdom seneste fem hverdage efter prøvens afholdelse/afleveringsfristen for opgaven.

    Har den studerende ikke meldt sig syg inden for fristen, godtages meddelelsen ikke, og den studerende har brugt et prøveforsøg.

    Dokumenteres sygdom ikke efter ovenstående regler, har den studerende også brugt et eksamensforsøg.

    Den studerende afholder selv udgiften til lægeerklæring.

    Omprøver

    Ved ikke bestået prøve eller ikke fremmøde ved prøve er den studerende automatisk tilmeldt omprøve, så længe der resterer prøveforsøg. Omprøven kan være identisk med næste ordinære prøve.

    Ved mundtlige prøver baseret på skriftlige projekter vejleder eksaminator eller underviser om, hvorvidt den studerende bør gå til omprøve i samme projekt som i det første ordinære forsøg, eller om der bør udarbejdes et nyt projekt eller et tillæg til projektet. Vejledningen sker ud fra en vurdering af, om det skriftlige projekt virker fagligt stærkt nok til at den studerende vil kunne forsvare det mundtligt til en bestået karakter. Vejledningen har ingen indflydelse for karaktergivningen ved omprøven, og er ikke nogen garanti for, at den studerende består omprøven.

    Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår omprøve afholdes. Orientering om tid og sted for omprøver findes normalt i Wiseflow.

    Uddannelsen kan dispensere fra den fortsatte tilmelding, når det er begrundet i usædvanlige forhold, herunder dokumenteret handicap.

  • Eksamenssnyd og forstyrrende adfærd

    Snyd til prøver og eksamen behandles efter reglerne i bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen). 

    Hvis en studerende snyder til en prøve, bliver den studerende bortvist fra prøven.

    Hvis der snydes under skærpende omstændigheder, kan den studerende bortvises fra KEA i en kortere eller længere periode og/eller tildeles en advarsel om, at gentagelse kan medføre varig bortvisning fra uddannelsen.

    Snyd er eksempelvis:

    1) plagierer, herunder genbruger egen tekst (selvplagiering) uden kildehenvisning og citationstegn, (plagiat – se www.stopplagiat.nu),

    2) forfalsker,

    3) fortier eller vildleder om egen indsats eller resultater,

    4) indgår i ikke-tilladt samarbejde,

    5) modtager eller forsøger at modtage hjælp under eksamen eller prøve, eller hjælper andre når der ikke er tale om en gruppeprøve,

    6) benytter ikke-tilladte hjælpemidler,

    7) uretmæssigt har opnået forudgående kendskab til eksamensopgaven,

    8) afgiver urigtige fremmødeoplysninger, eller

    9) forsøger at omgå, de-aktivere eller på anden måde hindre hensigten med uddannelsesinstitutionens anvendelse af elektroniske overvågningsprogrammer.

    Bortvisning fra en prøve pga. snyd betyder at karakteren bortfalder, samt at den studerende har brugt et prøveforsøg.

     

    Hvis en studerende udviser forstyrrende adfærd under en prøve, kan institutionen bortvise den studerende fra prøven. I mindre alvorlige tilfælde giver institutionen først en advarsel.

Andre regler for uddannelsen

  • Regler om mødepligt

    Den studerende har pligt til at deltage i uddannelsesforløbet efter regler fastsat i denne studieordning.

  • Merit

    Beståede uddannelseselementer ækvivalerer de tilsvarende uddannelseselementer ved andre uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelsen.

    Den studerende har pligt til at oplyse om gennemførte uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk videregående uddannelse og om beskæftigelse, der må antages at kunne give merit.

    Uddannelsesinstitutionen godkender i hvert enkelt tilfælde merit på baggrund af gennemførte uddannelseselementer og beskæftigelse, der står mål med fag, uddannelsesdele og praktikdele.

    Afgørelsen træffes på grundlag af en faglig vurdering.

    Den studerende har ved forhåndsgodkendelse af studieophold i Danmark eller udlandet pligt til efter endt studieophold at dokumentere det godkendte studieopholds gennemførte uddannelseselementer.

    Den studerende skal i forbindelse med forhåndsgodkendelsen give samtykke til, at institutionen efter endt studieophold kan indhente de nødvendige oplysninger.

    Ved godkendelse efter ovenstående anses uddannelseselementet for gennemført, hvis det er bestået efter reglerne om den pågældende uddannelse.

  • Kriterier for vurdering af studieaktivitet

    Studerende forventes at deltage aktivt i deres studie. Dette betyder, at der forventes aktiv deltagelse i undervisningen samt rettidig aflevering af opgaver og andre afleveringer. KEA vurderer den enkelte studerendes studieaktivitet efter følgende kriterier:

    Manglende aflevering af bundne forudsætninger

    Ved manglende aflevering af bundne forudsætninger, som de angives i de enkelte modulbeskrivelser, vil den respektive underviser aftale ny frist for aflevering med den studerende, eller en afløsningsopgave gives.

    Manglende overholdelse af vigtige frister

    Studieaktiviteten vurderes også ud fra den studerendes overholdelse af vigtige frister, eksempelvis aflevering af praktikkontrakt.

    Manglende deltagelse i prøver og eksamener

    Studieaktiviteten vurderes også ved manglende aflevering af eksamensopgaver og ved udeblivelse fra mundtlig eksamen.

    I alle ovenstående tilfælde kan den studerende blive kontaktet på sin KEA-mail af KEA Studieadministration med henblik på en afklaring af studieaktivitet. Studerende forventes derfor at holde sig opdaterede via deres personlige KEA-mail, og ved manglende tilbagemelding efter gentagne forsøg på at få kontakt til den studerende kan den studerende blive udmeldt af studiet.

  • Udskrivning ved manglende studieaktivitet

    Den studerende har pligt til at deltage i uddannelsesforløbet, således som det er tilrettelagt af KEA. Er der regler om mødepligt til dele af uddannelsesforløbet fremgår det af studieordningen. For uddannelser eller dele heraf, hvor der ikke er mødepligt foretages den løbede studiefremdriftskontrol af underviserne. Hvis underviserne mener, at den studerende ikke har deltaget i undervisningsaktiviteter i min. 2 uger eller har en anden begrundet formodning om, at de studerende ikke længere er aktiv, så sendes en meddelelse ud fra studieadministrationen til den studerende med forespørgsel om hvor vidt den studerende fortsat er aktiv på studiet. Hvis den studerende ikke inden for en tidsfrist på en uge bekræfter at vedkommende fortsat er studieaktiv, sendes endnu en meddelelse fra studieadministrationen til den studerende med en forespørgsel
    om den studerende er studieaktiv. Hvis den studerende heller ikke indenfor tidsfrist på en uge bekræfter at vedkommende er studieaktiv, så meldes den studerende ud fra uddannelsen idet det antages at den studerende ikke længere er aktiv på uddannelsen grundet den studerendes vedvarende passivitet. Studerende der har fået bevilliget orlov eller på anden måde er fraværende med gyldig grund er ikke omfattet af ovenstående.

    Indskrivningen på uddannelsen kan bringes til ophør for studerende, der ikke har bestået mindst én prøve inden for en sammenhængende periode på mindst 1 år.

  • Dispensation

    KEA kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af KEA eller i fællesskab med de øvrige udbydere af uddannelsen, når det findes begrundet i usædvanlige forhold.

  • Klage over eksamen

    Klager over prøver behandles efter reglerne i kapitel 11, i bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen).

    Hvornår skal du klage? Klager over eksamensforløb og karaktergivning skal indsendes senest 14 dage efter at bedømmelsen (karakteren) er blevet meddelt eller offentliggjort.

    Hvordan skal du klage? Du skal indgive en klage til KEA på klage@kea.dk.

    Hvad kan du klage over? Du kan klage over eksaminationsgrundlaget, prøveforløbet eller bedømmelsen (karakteren).

    Hvad kan du få ud af at klage? Hvis du får medhold i din klage, vil du få tilbudt en ny bedømmelse (ved skriftlige prøver) eller en omprøve (ved mundtlige prøver). Din karakter kan ikke blive ændret administrativt. Din karakter bliver kun ændret hvis de nye eksaminatorer giver en anden karakter efter deres faglige bedømmelse. Den ændrede karakter kan være højere eller lavere end den oprindelige karakter.

    Hvem behandler klagen? Klager behandles normalt af KEA Kvalitet. Undtaget er dog klager over prøvegrundlaget, hvis prøven er udstedt af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. I disse tilfælde videresendes klagen til Styrelsen sammen med KEAs udtalelse.