PBA i webudvikling
Studieordningens rammer
Bekendtgørelse af lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser.
Bekendtgørelse af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (LEP-loven).
Bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (adgangsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om karakterskala og anden bedømmelse ved uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets område (karakterbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om tekniske og merkantile erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (dog ikke for optometristuddannelsen).
Bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (kun optometristuddannelsen)
- Ikrafttrædelse og overgangsregler
Ikrafttrædelse
Studieordningen træder i kraft 1. august 2023, og gælder for alle studerende optaget fra 1. august 2023.Studerende optaget på uddannelsen før 1. august 2023 følger studieordning af 2022. Studieordningen af 2022 findes her.
- Den uddannedes titel på dansk og engelsk
Uddannelsen giver den uddannede ret til at anvende betegnelsen Professionsbachelor i webudvikling. Den engelske betegnelse er Bachelor of Web Development.
- Uddannelsens formål, længde og niveau
Formålet med uddannelsen er at kvalificere den uddannede til at kunne fungere selvstændigt som webspecialist ved design og konstruktion af webapplikationer, webarkitektur og internetkommunikation i interne udviklingsafdelinger i virksomheder eller i konsulent- eller softwarefirmaer inden for webområdet.
Uddannelsen er placeret på niveau 6 i kvalifikationsrammen for videregående uddannelser.
Uddannelsen er normeret til 90 ECTS-point, der omfatter:1) Uddannelseselementer med et samlet omfang på 60 ECTS-point, der udmønter uddannelsens faglige områder.
2) Praktik med et samlet omfang på 15 ECTS-points.
3) Bachelorprojekt på 15 ECTS-point.
Fagområder
Uddannelseselementerne tilrettelægges inden for følgende fagområder, der samlet set omfatter 60 ECTS-point, og som er indbyrdes vægtet i forholdet 4:1:1.
1) Webprogrammering: Fagområdet indeholder udvikling og modellering af webapplikationer, herunder arkitektur, robusthed, brugen af fejlsøgningsteknikker samt teknikker til idriftsættelse og vedligeholdelse. Fagområdet indeholder desuden modellering og udveksling af datakilder ud fra anerkendte standarder.
2) Brugeroplevelser: Fagområdet indeholder analyse, forståelse for og refleksion over brugerens oplevelser og behov i forskellige brugskontekster bl.a. som en del af design og udvikling af webapplikationer. Der er fokus på brugeroplevelser i relation til design og udvikling.
3) Udviklingsmiljøer: Fagområdet indeholder værktøjer til udvikling af webbaserede applikationer. Der fokuseres på alment anvendte udviklingsværktøjer samt værktøjer til versionsstyring og kvalitetssikring.
- Uddannelsens læringsmål
Viden
Den uddannede har udviklingsbaseret viden om:
- standarder inden for webudvikling
- udviklingsmiljøer til webudvikling
- udbredte udviklingsmetoder inden for webudvikling samt kan reflektere over deres anvendelse i professionens praksis
Den uddannede har forståelse for:
- webapplikationers rolle i samfundet
Færdigheder
Den uddannede kan:
- anvende metoder og redskaber indenfor webudvikling til at planlægge og udvikle applikationer baseret på konkrete udviklingsønsker
- mestre et egnet programmeringssprog til gennemførelse af udviklingsønsker
- vurdere og begrunde valg af egnet system til sikring af både data- og applikationspersistens
- anvende domænets teori og metode til at udvikle brugeroplevelser tilpasset relevante målgrupper og vurdere brugeroplevelser begrundet i domænets teori og metode
- anvende metoder til udvikling af brugergrænseflader, der udnytter webteknologiernes særlige designmæssige og æstetiske muligheder, samt vurdere og begrunde deres værdi som løsning
- anvende og mestre et egnet udviklingsmiljø i gennemførelse af udviklingsprocessen
- formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsningsmodeller til samarbejdspartnere og brugere, såvel fagfæller som ikke-specialister
Kompetencer
Den uddannede kan:
- Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer indenfor webudvikling
- Selvstændigt Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde indenfor webudvikling med en professionel tilgang og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
- Identificere og strukturere egne læringsbehov og udvikle egne færdigheder og kompetencer i relation til webudvikling.
- Optagelse på uddannelsen
Optagelse på uddannelsen sker i henhold til reglerne i adgangsbekendtgørelsen.
Der henvises til Kea.dk for nærmere bestemmelser om optagelse på Top Up uddannelser.
Oversigt over uddannelsens fagelementer
- Uddannelsens retninger
Uddannelsen er ikke opdelt i studieretninger.
- Nationale fagelementer
Fagkode Titel ECTS 9941501 Webudvikling 10 9941502 User Experience 10 9941503 Databaser 10 9941601 Udviklingsmiljøer 10 9941351 Praktik 15 9941352 Bachelor projekt 15
- Lokale fagelementer
De lokale fagelementer på uddannelsen udgør 20 ECTS point af uddannelsen. De lokale fagelementer udbydes på KEA i form af valgfag.
- Valgfag
Fagkode Titel ECTS 9941210 DevOps with Linux, Python & Django 10 9941212 Security for web developers 10 9941611 PHP 10 9941612 Electron 10 9941613 Web Application Testing 10 9941614 Ultimativt Web 10
- Læringsmålene for praktikken og praktikkens længde
Indhold
Praktikken tilrettelægges således, at den i kombination med uddannelsens øvrige dele bidrager til, at den studerende udvikler praktiske kompetencer. Praktikopholdet har til formål at sætte den studerende i stand til at anvende studiets metoder, teorier og redskaber gennem løsning af konkrete praktiske opgaver indenfor Webudvikling.
ECTS omfang
15 ECTS
Læringsmål
Viden
Den studerende kan:
- forstå og reflektere over teorier, metode og deres anvendelse i praksis.
Færdigheder
Den studerende kan:
- Anvende et eller flere fagområders metoder og redskaber samt kunne anvende færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for fagområdet/erne eller professionen
- Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller
- Formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister eller samarbejdspartnere og brugere.
Kompetencer
Den studerende kan:
- Håndtere komplekse og udviklingsorienterede faglige situationer i forhold til erhvervet
- Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
- Selvstændigt deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang.
Praktikken afsluttes med en prøve.
Læringsmål for uddannelseselementet er identisk med læringsmålet for prøven.
Regler for praktikkens gennemførelse
Krav og forventninger til praktikkens gennemførelse
I praktikken arbejder den studerende med fagligt relevante problemstillinger inden for uddannelsens fagområder og opnår kendskab til relevante erhvervsfunktioner. Den studerende er under praktikken knyttet til en eller flere virksomheder. Praktikforløbet kan tilrettelægges fleksibelt og differentieret og kan danne grundlag for den studerendes afsluttede eksamensprojekt.Med udgangspunkt i læringsmål for praktikken, fastlægger den studerende og vejlederen/kontaktpersonen i fællesskab konkrete mål for den studerendes praktikperiode.
Dette er efterfølgende retningsgivende for tilrettelæggelse af den studerendes arbejde i praktikperioden.
Praktikperioden er at sidestille med et fuldtidsjob med de krav til arbejdstid, indsats, engagement og fleksibilitet, som den færdiguddannede Webudvikler må forventes at møde i sit første job.
- Regler for praktikkens gennemførsel
Reglerne i dette afsnit gælder ikke for professionsbacheloruddannelsen i optometri. I stedet henvises til afsnittet i studieordningen for optometristuddannelsen om læringsmålene for praktikken og praktikkens længde.
Praktikken er et obligatorisk uddannelseselement, og aktiv deltagelse er en forudsætning for at bestå praktikken. Nedenstående regler skal overholdes, hvis KEA skal vurdere, at praktikken er gennemført, jf. bekendtgørelse om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser, § 5, stk. 2.
Praktikkens længde er fastsat ovenfor.
Arbejdstiden skal være 37 timer/uge. Praktikken skal være ulønnet.
Kan du af dokumenterede helbredsmæssige årsager ikke være i praktik i 37 timer om ugen, kan du søge om dispensation til at være i praktik færre timer om dagen i en længere periode, så dit praktikforløb stadig har det fastsatte antal ECTS point.
Du skal være mødt i praktikvirksomheden mindst 80 % af tiden, du er i praktik.
På KEA er følgende praktikformer mulige:
- Arbejdspladspraktik i Danmark eller i udlandet
- Iværksætterpraktik i egen virksomhed
Ved arbejdspladspraktik, skal den studerende have været fysisk til stede i virksomheden. Har praktikvirksomheden en politik om, at ansatte har mulighed for at arbejde hjemmefra, vil praktikanten også kunne gøre det – dog maksimalt to dage om ugen.
Den studerende skal have deltaget i studierelevante arbejdsopgaver og indgået i et relevant fagligt miljø.
Inden praktikstart skal du udfylde og indsende KEAs praktikkontrakt, og arbejdsindholdet skal godkendes som studierelevant af KEA.
Praktikken er et læringsforløb med tilhørende vejledning, refleksion og evaluering.
Ved arbejdspladspraktik skal der være en person ansat i praktikvirksomheden, som kan give dig relevant faglig sparring.
Ved iværksætterpraktik i egen virksomhed, skal du selv finde en relevant, ekstern kontaktperson, der kan fungere som mentor.
Studerende, som har valgt iværksætterpraktik i egen virksomhed, kan ikke tage studerende fra KEA i arbejdspladspraktik.
Som studerende skal du selv tage intiativ til at kontakte potentielle praktikvirksomheder for at indgå en praktikaftale inden praktikperioden starter, men KEA støtter dig i praktiksøgningsprocessen.
- Alle studerende får tildelt en praktikvejleder, som er en underviser fra uddannelsen, der kan hjælpe dig med fagspecifikke spørgsmål omkring praktikken
- KEA har en praktikkoordinator, der kan hjælpe dig med praktiske spørgsmål omkring praktikken
- KEA formidler praktikmuligheder på www.jobportal.kea.dk og på karrieremesser
- Du kan tilmelde dig KEAs mentorordning. KEAs mentorer er KEA alumner i job, og de kan guide dig i forhold til din praktiksøgning
- Du kan finde uddybende information om praktik og praktiksøgning på mit.kea.dk/praktik
Praktikken afsluttes med en prøve, der bedømmes efter 7-trinsskalaen.
- Undervisnings- og arbejdsformer
Undervisningen på Webudvikleruddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender Webudvikleruddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Undervisningen kan tilrettelægges, så fremmedsprog indgår i form af undervisningsmateriale og i undervisningen.
Differentieret undervisningUndervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at uddannelsen altid søger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
Læsning af tekster på fremmedsprog
Uddannelsens undervisningsmateriale er primært på engelsk. Undervisningen foregår på dansk, men enkelte fag undervises på engelsk.
Der kræves ikke yderligere kendskab til fremmedsprog.
Internationalisering
Den studerende kan efter uddannelsens godkendelse af en ansøgt forhåndsmerit gennemføre hvert enkelt uddannelseselement i udlandet.
Ved forhåndsgodkendelse af studieophold i udlandet har den studerende pligt til efter endt studieophold at dokumentere det godkendte studieopholds gennemførte uddannelseselementer. Den studerende skal i forbindelse med forhåndsgodkendelsen give samtykke til, at institutionen efter endt studieophold kan indhente de nødvendige oplysninger.
Ved godkendelse af forhåndsmerit anses uddannelseselementet for gennemført, hvis det er bestået efter reglerne om uddannelsen.
- Obligatorisk eksamenstilmelding
Påbegyndelse af et semester er samtidig tilmelding til de tilhørende prøver. Det er ikke muligt at afmelde sig prøver på uddannelsen, jf. eksamensbekendtgørelsen, § 6, stk. 3.
Prøver på uddannelsen
Webprogrammering 1 af 2 - Intern
Webprogrammering 2 af 2 - Ekstern
Brugeroplevelse og Udviklingsmiljøer 1 af 2 - Intern
Brugeroplevelse og udviklingsmiljøer 2 af 2 - Ekstern
Webprogrammering (valgfag) - Intern
Praktikprøve - Intern
Afsluttende eksamensprojekt - Ekstern
fordelt på prøverne
- Eksamensforudsætninger
Eksamensforudsætninger - afleveringer, deltagelsespligt m.v.
For at kunne deltage i en eksamen kan der være visse forudsætninger, der skal være opfyldt.
En forudsætning kan være flere forskellige ting fx aflevering af en opgave, en præsentation, deltagelse i undervisning m.m.Manglende opfyldelse af en eksamensforudsætning betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamenen og at der er brugt et eksamensforsøg.
Det skal fremgå af fagkataloget for hvert fag eller studieordningen, hvilke forudsætninger der er for det pågældende fag eller eksamen.
- Afsluttende projekt
Læringsmålene for det afsluttende eksamensprojekt er identisk med uddannelsens læringsmål, der fremgår ovenfor under pkt. 1.3.
Det afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
I bachelorprojektet skal den studerende dokumentere evnen til på et analytisk og metodisk grundlag at kunne bearbejde en kompleks og praksisnær problemstilling i relation til en konkret opgave indenfor webudviklingsområdet. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen godkender problemstillingen.
Eksamensprojektet afslutter uddannelsen på sidste semester, når alle forudgående prøver er bestået.
Der skal afleveres en projektrapport og eventuelt et produkt.
Projektrapporten, som udgør den skriftlige del af prøven skal minimum indeholde
- Forside med titel
- Indholdsfortegnelse
- Indledning, inkl. problemformulering
- Hovedafsnit
- Konklusion
- Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet)
- Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
Projektrapporten må maksimalt have et omfang på 20 normalsider + 20 normalsider pr. studerende.
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det krævede antal sider. Bilag er uden for bedømmelse.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
- Særlige prøvevilkår
KEA tilbyder – efter ansøgning - særlige prøvevilkår til studerende med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, til studerende med tilsvarende vanskeligheder samt til studerende med et andet modersmål end dansk, når det vurderes, at dette er nødvendigt for at ligestille disse studerende med andre i prøvesituationen. Det er en forudsætning, at der med tilbuddet ikke sker en ændring af prøvens niveau. Ansøgning indgives senest 4 uger inden prøven.
Ansøgningen skal ledsages af en lægeattest, udtalelse fra fx tale-, høre-, ordblinde eller blindeinstitut eller anden dokumentation for helbredsmæssige forhold eller relevant specifik funktionsnedsættelse.
- Syge- og omprøver
Sygeprøve
En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller anden uforudseelig grund, får mulighed for at aflægge (syge)prøve snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, får den studerende mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår (syge)prøven afvikles. Dette vil fremgå af KEAs eksamenssystem.
Hvis en studerende på grund af akut sygdom ikke kan deltage i en prøve eller aflevere sin opgave, skal den studerende straks og inden kl. 16 på dagen for prøven/afleveringsdagen, melde sig syg ved at udfylde en sygemeldingsblanket i KEAs blanketsystem. KEA skal derudover modtage en lægeerklæring som dokumentation for akut sygdom seneste fem hverdage efter prøvens afholdelse/afleveringsfristen for opgaven.
En studerende der bliver akut syg under en prøves afvikling, skal også dokumentere, at vedkommende har været syg den pågældende dag. KEA skal have modtaget lægeerklæring seneste fem hverdage efter prøvens afholdelse/afleveringsfristen for opgaven.
Ved længerevarende sygdom skal den studerende også have meddelt dette til KEA inden kl. 16 på dagen for prøven/afleveringsdagen. Dette gøres ligeledes i KEAs blanketsystem. Længerevarende sygdom skal også dokumenteres ved en lægeerklæring. KEA skal have modtaget lægeerklæring for længerevarende sygdom seneste fem hverdage efter prøvens afholdelse/afleveringsfristen for opgaven.
Har den studerende ikke meldt sig syg inden for fristen, godtages meddelelsen ikke, og den studerende har brugt et prøveforsøg.
Dokumenteres sygdom ikke efter ovenstående regler, har den studerende også brugt et eksamensforsøg.
Den studerende afholder selv udgiften til lægeerklæring.
Omprøver
Ved ikke bestået prøve eller ikke fremmøde ved prøve er den studerende automatisk tilmeldt omprøve, så længe der resterer prøveforsøg. Omprøven kan være identisk med næste ordinære prøve.
Ved mundtlige prøver baseret på skriftlige projekter vejleder eksaminator eller underviser om, hvorvidt den studerende bør gå til omprøve i samme projekt som i det første ordinære forsøg, eller om der bør udarbejdes et nyt projekt eller et tillæg til projektet. Vejledningen sker ud fra en vurdering af, om det skriftlige projekt virker fagligt stærkt nok til at den studerende vil kunne forsvare det mundtligt til en bestået karakter. Vejledningen har ingen indflydelse for karaktergivningen ved omprøven, og er ikke nogen garanti for, at den studerende består omprøven.
Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår omprøve afholdes. Orientering om tid og sted for omprøver findes normalt i Wiseflow.
Uddannelsen kan dispensere fra den fortsatte tilmelding, når det er begrundet i usædvanlige forhold, herunder dokumenteret handicap.
- Eksamenssnyd og forstyrrende adfærd
Snyd til prøver og eksamen behandles efter reglerne i bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen).
Hvis en studerende snyder til en prøve, bliver den studerende bortvist fra prøven.
Hvis der snydes under skærpende omstændigheder, kan den studerende bortvises fra KEA i en kortere eller længere periode og/eller tildeles en advarsel om, at gentagelse kan medføre varig bortvisning fra uddannelsen.
Snyd er eksempelvis:
1) plagierer, herunder genbruger egen tekst (selvplagiering) uden kildehenvisning og citationstegn, (plagiat – se www.stopplagiat.nu),
2) forfalsker,
3) fortier eller vildleder om egen indsats eller resultater,
4) indgår i ikke-tilladt samarbejde,
5) modtager eller forsøger at modtage hjælp under eksamen eller prøve, eller hjælper andre når der ikke er tale om en gruppeprøve,
6) benytter ikke-tilladte hjælpemidler,
7) uretmæssigt har opnået forudgående kendskab til eksamensopgaven,
8) afgiver urigtige fremmødeoplysninger, eller
9) forsøger at omgå, de-aktivere eller på anden måde hindre hensigten med uddannelsesinstitutionens anvendelse af elektroniske overvågningsprogrammer.
Bortvisning fra en prøve pga. snyd betyder at karakteren bortfalder, samt at den studerende har brugt et prøveforsøg.
Hvis en studerende udviser forstyrrende adfærd under en prøve, kan institutionen bortvise den studerende fra prøven. I mindre alvorlige tilfælde giver institutionen først en advarsel.
Andre regler for uddannelsen
Den studerende har pligt til at deltage i uddannelsesforløbet efter regler fastsat i studieordningen.
- Merit
KEA godkender i hvert enkelt tilfælde eller ved regler i studieordningen merit på bagrund af gennemførte uddannelseselementer og beskæftigelse, der står mål med fag, uddannelsesdele og praktikdele. Afgørelsen træffes på grundlag af en faglig vurdering.
Beståede uddannelseselementer ækvivalerer de tilsvarende uddannelseselementer ved andre uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelsen.
Den studerende har pligt til at oplyse om gennemførte uddannelseselementer fra en anden dansk eller udenlandsk videregående uddannelse og om beskæftigelse, der må antages at kunne give merit.
Uddannelsesinstitutionen godkender i hvert enkelt tilfælde merit på baggrund af gennemførte uddannelseselementer og beskæftigelse, der står mål med fag, uddannelsesdele og praktikdele.
Afgørelsen træffes på grundlag af en faglig vurdering.
Den studerende har ved forhåndsgodkendelse af studieophold i Danmark eller udlandet pligt til efter endt studieophold at dokumentere det godkendte studieopholds gennemførte uddannelseselementer.
Den studerende skal i forbindelse med forhåndsgodkendelsen give samtykke til, at institutionen efter endt studieophold kan indhente de nødvendige oplysninger.
Ved godkendelse efter ovenstående anses uddannelseselementet for gennemført, hvis det er bestået efter reglerne om den pågældende uddannelse.
- Kriterier for vurdering af studieaktivitet
Den studerende skal tage aktivt del i studieaktiviteter, obligatoriske projekter og opgaver (bundne forudsætninger), prøver og eksaminer i henhold til de betingelser, der er beskrevet i denne studieordning og i gældende love og bekendtgørelser. KEA vil løbende evaluere den studerendes aktivitet.
For at blive betragtet som aktiv, skal den studerende deltage i
- Projektopstartsmøder
- Obligatoriske møder med vejleder/underviser
- Projektarbejde, herunder afleveringer på Fronter19 eller Wiseflow
- Projektpræsentationer og -evalueringer
- Prøver og eksamener som beskrevet i denne studieordning
- En række opgaver hvert semester. Den studerende skal have disse opgaver – bundne forudsætninger godkendt for at kunne blive tilmeldt prøver i det pågældende semester.
Studerende, som ikke kan deltage i studieaktiviteter på grund af dokumenteret sygdom eller andre acceptable årsager, skal omgående kontakte administrationen for webudvikling. Administrationen vil informere den studerende om de nødvendige procedurer, herunder tilvejebringelse af lægeattest. Den studerende skal selv afholde eventuelle udgifter i forbindelse med denne dokumentation.
Udskrivning ved manglende studieaktivitet
Indskrivningen bringes til ophør for studerende, der ikke har bestået mindst én prøve i en sammenhængende periode på mindst 1 år.
Dispensationsregler
KEA kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af KEA eller i fællesskab med de øvrige udbydere af uddannelsen, når det findes begrundet i usædvanlige forhold.
- Udskrivning ved manglende studieaktivitet
Den studerende har pligt til at deltage i uddannelsesforløbet, således som det er tilrettelagt af KEA. Er der regler om mødepligt til dele af uddannelsesforløbet fremgår det af studieordningen. For uddannelser eller dele heraf, hvor der ikke er mødepligt foretages den løbede studiefremdriftskontrol af underviserne. Hvis underviserne mener, at den studerende ikke har deltaget i undervisningsaktiviteter i min. 2 uger eller har en anden begrundet formodning om, at de studerende ikke længere er aktiv, så sendes en meddelelse ud fra studieadministrationen til den studerende med forespørgsel om hvor vidt den studerende fortsat er aktiv på studiet. Hvis den studerende ikke inden for en tidsfrist på en uge bekræfter at vedkommende fortsat er studieaktiv, sendes endnu en meddelelse fra studieadministrationen til den studerende med en forespørgsel
om den studerende er studieaktiv. Hvis den studerende heller ikke indenfor tidsfrist på en uge bekræfter at vedkommende er studieaktiv, så meldes den studerende ud fra uddannelsen idet det antages at den studerende ikke længere er aktiv på uddannelsen grundet den studerendes vedvarende passivitet. Studerende der har fået bevilliget orlov eller på anden måde er fraværende med gyldig grund er ikke omfattet af ovenstående.Indskrivningen på uddannelsen kan bringes til ophør for studerende, der ikke har bestået mindst én prøve inden for en sammenhængende periode på mindst 1 år.
- Dispensation
KEA kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af KEA eller i fællesskab med de øvrige udbydere af uddannelsen, når det findes begrundet i usædvanlige forhold.
- Klage over eksamen
Klager over prøver behandles efter reglerne i kapitel 11, i bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser (eksamensbekendtgørelsen).
Hvornår skal du klage? Klager over eksamensforløb og karaktergivning skal indsendes senest 14 dage efter at bedømmelsen (karakteren) er blevet meddelt eller offentliggjort.
Hvordan skal du klage? Du skal indgive en klage til KEA på klage@kea.dk.
Hvad kan du klage over? Du kan klage over eksaminationsgrundlaget, prøveforløbet eller bedømmelsen (karakteren).
Hvad kan du få ud af at klage? Hvis du får medhold i din klage, vil du få tilbudt en ny bedømmelse (ved skriftlige prøver) eller en omprøve (ved mundtlige prøver). Din karakter kan ikke blive ændret administrativt. Din karakter bliver kun ændret hvis de nye eksaminatorer giver en anden karakter efter deres faglige bedømmelse. Den ændrede karakter kan være højere eller lavere end den oprindelige karakter.
Hvem behandler klagen? Klager behandles normalt af KEA Kvalitet. Undtaget er dog klager over prøvegrundlaget, hvis prøven er udstedt af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. I disse tilfælde videresendes klagen til Styrelsen sammen med KEAs udtalelse.